Pengajaran dan pembelajaran Ibnu Khaldun

PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN MENURUT IBNU KHALDUN

IBNU KHALDUN BERPANDAPAT BAHAWA ADALAH TIDAK CUKUP JIKA JIWA SESEORANG GURU HANYA MEMBEKALI MURIDNYADENGAN ILMU PENGETAHUAN SAHAJA AGAR MENJADIORANG YANG BERILMU

AKAN TETAPI,GURU JUGA WAJIB MEMPERILEHIMETOD DALAM PENGAJARAN, DISAMPING ITU JUGA PERLU MEMPELAJARI HIDUP KEJIWAAN ANAK.

1. Metod atwu Kaedah Pengajaran

– Ibnu Khaldun menentang penggunaan metod verbalitis dan metod mendengar, kerana mengajar dengan metod tersebut tidakakan memberi kesan dalam fikiran murid,

2. Pembelajsran bermakna

– Beliau juga tidak suka pengajaransecara hafalantnpa memahamisesuatu yang dapat di buktikan melalui panca indera dari bahan pelajaran yang dihafal oleh murid.

3. Memperhatikan oerkembangan akak fikiran murid

-
4. Penggunaan Alat Bantu

5. Penyusunan dan pemeringkatn isi

6. Pentahapan dan pengulangan

7. Pengalaman
Surah Ar Rum 42

8. Bersikap penyayang

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s