KONSEP PENDEKATAN

KONSEP PENDEKATAN

Merujuk kepada cara bagaimana sesuatu mata pelajaran itu diajarkan untuk mencapai objektifnya.

Terdapat beberapa pendekatan yang boleh digunakan dalam kelas khas .

PENDEKATAN INDUKTIF

Melibatkan aktiviti mengumpul dan mentafsir maklumat

Murid membuat kesimpulan

Guru membimbing murid melalui aktiviti soal jawab dan menyediakan contoh-contoh yang sesuai

Guru membina soalan-soalan untuk membimbing murid membina kesimpulan

BBM harus disediakan untuk memudahkan murid membuat kesimpulan

Aktiviti P & P melibatkan penggunaan deria seperti penglihatan, pendengaran dan sentuhan

PENDEKATAN ELEKTIF

Merupakan gabungan pendekatan yang digunakan sebagai satu strategi untuk melaksanakan P & P di dalam kelas.

Contohnya:
Guru menggunakan pendekatan strategi pemusatan bahan untuk kumpulan yang menjalankan aktiviti pengkayaan dan strategi pemusatan guru untuk kumpulan yang menjalankan pemulihan.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s